NSM Consul 100

geschrieben von - posted by rober 
NSM Consul 100
13.06.11 10:46
Hello everybody in the forum!
First of all,sorry i'm not german speaker,i add google translator but i do not trust it very much. I hope you dont mind to answer in english if possible.

Some months ago I bought to a friend an abandoned Consul 100 he had in a garage. When first i saw,it turned on,the fluo was on,the lamps on and the carriage tried to move,but it wasnt at the right position,so it blocked.And i saw there were some drive belts to change too.

The point is i thought it would work properly,but when arrived home (we did move the full furniture as it was...I know it was a mistake!) the machine did not give any signal at all.

I checked the main switch,and the jukebox turned on almost a second. The fuses were not slow blow, so the 2A fuse burned everytime i turned on.

I have just receive the slow blow fuses from our Stamman's friends,and the machine turned on...only for a second again. I have cheked, and the fuses are fine.

I havent got any electrical knowledge, so i have any idea what can i do.

I did not replace the drive belts yet...Can this be the reason?..

PLEASE,CAN YOU HELP ME?
Thank you on advance for your interest.

Hallo allerseits im Forum!
Zunächst einmal sorry ich bin nicht Deutsch Lautsprecher, ich Google Übersetzer, aber ich traue es sehr. Ich hoffe, Sie dont mind, in Antwort Englisch sofern möglich.

Vor einigen Monaten kaufte ich einem Freund ein verlassenes Konsul 100 HE in einer Garage hatte. Bei der ersten sah ich es eingeschaltet ist, die fluo auf, die Lampen und der Wagen wurde versucht zu bewegen, aber es war nicht an der richtigen Stelle, so dass es blocked.And ich dort sah, waren einige Antriebsriemen uns verändern.

Der Punkt ist, ich dachte, es würde funktionieren, aber wenn zu Hause angekommen (wir haben die volle Möbel bewegen, wie es war ... ich weiß, es war ein Fehler!) die Maschine nicht geben ein Signal an alle.

Ich überprüfte den Hauptschalter und die Jukebox sich auf fast eine Sekunde. Die Sicherungen waren nicht träge, so dass die 2A Sicherung gebrannt Everytime I eingeschaltet.

Ich habe gerade erhalten die träge Sicherungen aus unserer Stamman Freunde, und die Maschine eingeschaltet ist ... nur für eine Sekunde gedrückt. Ich habe cheked, und die Sicherungen sind in Ordnung.

Ich jetzt keine elektrische Kenntnisse haben, haben, damit ich keine Ahnung, was kann ich tun.

Ich habe nicht ersetzen Antriebsriemen noch ... Kann das der Grund sein? ..

Bitte, können Sie mir helfen?
danke Ihnen vorab für Ihre Aufmerksamkeit.


Re: NSM Consul 100
14.06.11 00:29
Noch bevor du da irgendwas rein Investierste prüfe bitte folgende Punkte . Mit unter ist deine Box nämlich ein wirtschaftlicher Total Schaden .

Brücken Stecker zwischen den beiden Trafo . Dieser ist für die 110 /220 Volt umstellung und wird gerne mal abgezogen und falsch wider eingesteckt . Also bitte Vorsicht und prüfen ob dieser richtigt sitzt für 220 V Eingangsspannung .

Keine Ahnung was NSM sich bei der Konstruktion gedacht hat aber die Sicherung für die Anodenspannung liegt hinter dem Gleichrichter und dem Sienelko ( Capacitor ) . Der Siebelko stirbt gerne und macht dabei einen Kurzschluss die Folge ist ein Wicklungsschaden am Trafo . Sollte das noch nicht der Fall sein dann besser die Schaltung so ändern das die Sicherung vor dem Gleichrichter geschaltet wird und nicht dahinter .

Der Motor vom Laufwagen macht je nachdem um welches Baujahr es sich handelt Probleme ebenso der Motor Kondensator .

Weil die Motoren so gerne kaputt gehen bzw. die neueren für die Serenda genutzt werden sind diese am Markt nur schwer Verfügbar . Bei dem Trafo ist das ähnlich diese werden zwar nicht für die Serenade gebraucht sind aber oft defekt und auch nur schwer zu bekommen . Von daher vorher Prüfen ob eine Reparatur überhaupt lohnt .

Sofern weder Licht funktioniert noch Verstärker Röhren glühen würde ich mal den Netzschalter überprüfen diese haben 100.000 Schaltungen oder mehr hinter sich und sind einfach am Ende .

Ich hoffe ich konnte ein wenig helfen .

Re: NSM Consul 100
14.06.11 07:55
Hello rober

I don't know, where you live and whether you mains voltage is 120 or 230 volts

There are two main fuses, one for 220 V (1A) and one for 125 V (2A). Only one of the fuses is connected at the same time. If the 2A fuse is blown, the voltage selector is probably in the 125V - position, as Swen mentioned. The voltage selector is the plug, located between the transformers. The socket has 9 contacts, the plug has only 8 pins. From there the plug can be inserted in two kinds. The plug cover should have a marking. If you have 230 V mains voltage, the marking should fit the 220V inscription .

If you have 230 V mains voltage and the voltage selector was on 125V, then probably the rectifier and possibly also the electrolytic capacitor are destroyed. Under no circumstances you should try to switch the equipment on before these parts are checked. If you don't have a multimeter and the knowledge, you should find someone, who has.

Greetings from Austria - charly49
Re: NSM Consul 100
14.06.11 14:31


Hello again from Tenerife,Spain!

Over all, thank you for your help.

You were right...it was in 125 V position!...and as i can read,you are telling me i have got bigger problems now, and not to touch anymore..
So you got me a bit depressed about it...
Here, I think it will be easier to learn using a multimeter than find some proffesional to work on it (with guaranties).I have tried to find them, but they laugh when they see it. It is frustrating .
May you know somebody here to help me? If not, all i can hope some of you ever come to Tenerife on holidays,. I would reward reasonably.

I will keep looking for an electrician, and I will try not to burn my jukebox.

Thank you very much for helping me.
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Hallo nochmal von Teneriffa, Spanien!

Über alle, ich danke Ihnen für Ihre Hilfe.

Du hattest recht ... es war in 125 V-Position! ... Und wie ich lesen kann, Sie sagen mir, ich habe größere Probleme jetzt, und nicht mehr zu berühren ..
So hast du mich ein wenig darüber depressiv ...
Hier, denke ich, wird es leichter zu lernen als mit einem Multimeter finden Sie einige professionelle, daran zu arbeiten (mit Garantien). Ich habe versucht, sie zu finden, aber sie lachen, wenn sie es sehen. Es ist frustrierend.
Mögen Sie kennen jemanden hier, um mir zu helfen? Wenn nicht, kann ich nur hoffen, dass einige von euch schon einmal nach Teneriffa kommen an Feiertagen. Ich würde vernünftigerweise zu belohnen.

Ich werde auf der Suche nach einem Elektriker, und ich werde versuchen, nicht zu meiner Jukebox brennen.

Vielen Dank für die Hilfe.
Re: NSM Consul 100
15.06.11 07:47
Hello rober

I think, the professional you found, laughs, because he feels not able to repair your jukebox. But I think, he can measure the rectifier and the electrolytic capacitor, if you come with the amplifier to him. Possibly it is easier to find someone, if you have a schematic. You can get one [ssl.kundenserver.de] here in the shop. You can also get a service manual [ssl.kundenserver.de] with many useful information.

If you want to learn the using of a multimeter, it is also possible. There are thousands of webpages about it. You will also have to learn some electronic bases, in order to know, what the multimeter readings meant. And, of course, you need to buy a multimeter.

If you make a photo from the underside of the amplifier, i can point you to the rectifier and the capacitor to check.

Greetings - charly49
Re: NSM Consul 100
15.06.11 09:41
Hello Rober,

I agree with Charly49, most electrician's have all on trying to do their own job let alone be able to work on jukeboxes.

Try and find a jukebox engineer to sort out your problem.

Regards
Alan Hood
ami-man
UK

Re: NSM Consul 100
15.06.11 11:28
Hola,
Thanks for keep in touch.
Listening to your good recommendations, this morning I took the amplifier to an specialis..who told me not to need the schemas,¿?, tomorrow he will give an opinion, i will comment to you. We will laugh about it.

As I wait, i have some questions:
- There is a wire numered 14b coming out from the amplifier with no place to plug..The manual says it is a cable connection for Stereo..Can you show me what is missing here? It looks it has been plugged during past times ,so i can report to tmy friend in case is still in the garage.
- I need to change the drive belts at rear of the machine (see photo) ,i have alredy replaced others using the archiv and it was very useful. Does exist any archiv for these ones?
I got some manual and schemas from Stamman but there is no especifications about it. May you have some help for me?

Thank you all for your support.

Greetings from Tenerife


Re: NSM Consul 100
16.06.11 07:25
Hello rober

I took a look at the schematic and see, there is a further rectifier, which can be damaged. It is a small selenium rectifier, which makes the bias voltage for the power tubes. This rectifier (Gl 2 - E25C5 in the schematic) and also the capacitor C 14 should be checked.

The cable 14b is for an additional second amplifier for stereo application. I am not a NSM specialist, perhaps one of the specialists can say more about it.

Changing of the drive belts is not too difficult. If I remember correctly, you have to remove one of the bearings, in order to put the belt onto the shaft. Perhaps one of the specialists can also give you exact instructions.

Greetings - charly49
Re: NSM Consul 100
17.06.11 10:47

Hello....

After waiting one hour at the "specialist's workshop"(i guess he got asleep), he told me this (Photo) is not working,and offer me to replace for a new one (modern one),he would try to fit it inside the amplifier... when i saw...i got scared,you can check the cables getting nowhere. i have got the impression that he has remove something,but unfortunately i did not take photos from the back(another stupid mistake!)...and i am so angry!!! I feel life the doctor left the open chest after a hart operation!!!! ...i show you now the photos... i think i am loosing the control over my jukebox..

Of course he told me that replacing that part he does not guaranty the amplifier will work...he says the new piece will do,but he does not know if the rest will do..
At the moment, i took the amplifier back home..
Should i trust in this "professional"?

Do you think i can find the original pieces to replace?

Is there anybody able to fix this amplifier ? I am considering to send somewhere, I know it will cost me a lot of money,but if somebody give me a guarantee, please,let me know. You please also call me stupid because fixing the amplifier, still we do not know if the carriage will work. If you think it has no sense to do it also let me know please.

So frustated, almost surrended, thanks everybody for you attention.
Specially Charly49 for all your help. The schema i got, it is only three pages(1-2,3 and 9), and i couldnt find the numbered places you told me. Was this one (photo) one of the points you gave me? Can you tell me in this photos? Is it yours a complete one manual?

From the nice island of Tenerife (you can not imagine the worst part of living here, there is some true when I hear that some people think this is Africa... do not look for special things..only sun,sea,food,drinks or sex and of course,never get ill.)

Sorry you have to listen all my angry,i wish you have a much better day than mine.

THANK YOU
Hallo ....

Nach einer Wartezeit von 1 Stunde auf der "Fachwerkstatt", sagte er mir diese (Foto) nicht funktioniert, und bieten mir für eine neue (modern) zu ersetzen, würde er versuchen, sie innerhalb des Verstärkers passen ... Als ich sah ... ich Angst habe, können Sie die Kabel immer nirgends. Ich habe den Eindruck, dass er etwas zu entfernen, aber leider habe ich keine Fotos von der Rückseite (anderen dummen Fehler !)... und ich bin so wütend! Ich fühle das Leben des Arztes verließ die offene Brust nach einer hart Betrieb!! ... Ich zeige Ihnen jetzt die Fotos ... Ich glaube, ich bin zu verlieren die Kontrolle über meine Jukebox ..

Natürlich erzählte er mir, dass der Austausch, die Rolle, die er nicht garantieren, wird der Verstärker arbeiten ... er sagt, das neue Stück wird zu tun, aber er weiß nicht, ob der Rest wird zu tun ..
Im Moment habe ich den Verstärker wieder nach Hause ..
Sollte ich das Vertrauen in diese "professionelle"?

Glaubst du, ich finde das Original Teile zu ersetzen?

Gibt es jemanden in der Lage, diesen Verstärker zu beheben? Ich überlege, irgendwo zu senden, ich weiß, es kostet mich eine Menge Geld, aber wenn jemand mir eine Garantie, bitte, lass es mich wissen. Sie bitte nennen mich auch dumm, weil Festlegung der Verstärker, noch wissen wir nicht, wenn der Wagen funktioniert. Wenn Sie denken, es hat keinen Sinn zu tun, es auch lassen Sie mich wissen zu gefallen.


So frustriert, fast umgeben, bedankt sich bei allen für Ihre Aufmerksamkeit.
Speziell Charly49 für Ihre Hilfe. Das Schema i hat, ist es nur drei Seiten (1-2,3 und 9), und ich konnte die nummerierten Plätze, die Sie mir zu finden. Ist es Ihnen eine Komplettlösung aus einer Bedienungsanleitung?



Re: NSM Consul 100
17.06.11 13:38
Hello rober

The marked thing is the electrolytic capacitor. The rectifier (the rectangular shaped thing under the capacitor) is already substituted by the small black thing with the four wires. This is a modern rectifier an it will work properly (if it is not burnt). An original rectifier will be very hard to get and a modern one is much better. But this one is mounted very dangerous. On the wires are more than 300 volts and they are not insulated.

I also have no complete manual, only the amplifier schematic and a shot description of it. The second rectifier is on the printed circuit board, the thing with the two black dots. As I see, there was not as much done on the amplifier and it would be a good idea, to check it completely. I will send you a private message therefor.

Greetings - charly49
Re: NSM Consul 100
26.10.11 08:27

Hello again!

After all this time, I got the amplifier working properly...i think, now I am trying to replace some rubberrings at the back (I add picture).
Can you give me any explanation how to do it? Is it necesary to teke out the complete arm or is there an easier way?

And i also like to make a question about the coin selector...is it posible to modify to use modern coins (euros)?



Re:Nsm Consul 100
28.11.11 11:06
Hello again everybody in the forum! I add german google translation.
My Nsm Consul 100, has already turned on.
Now the carriage moves one side to other but it does not get the selections when i choose, It goes and back twice, and then stops. There is a small piece at the bottom of the movil carriage (sorry again for my technical lenguage),the one that slides over the numered plastic wheels, That i think is not in the right position, because on the way back to the inicial position, is scratchin these wheels and makes a disturbing noise.¿Can you help me with a picture or a draw?
There is some bended contact blades ,i dont know what is the right position for these.
Also, when i put the record the tonearm does not stand playing, as soon as it touch the record, it falls down to the centre of the record.Could i do it myself or do i need some specific tool? Even when i hold the arm in the record, I can not get any sound through the speakers.¿?
And my last question is about the cable numered 14 b...can anybody tells me where should be plugged?it looks its been plugged in the past, but i cant find where!

I know there is a lot of different questions, but i really would apreciate if somebody helps me now, that i am near to re-live this pretty jukebox.
I have tried to mail a video but the space is not enough, if you ask i can post somewhere else.
Thank you very much on advance for your attention.
And as soon it will be Christmas, all the best for all the forum's friend and happy the new year!

Kind Regards

Rober

Hallo nochmal alle im Forum!
Meine Nsm Consul 100, ist bereits eingeschaltet.
Nun sich der Schlitten einer Seite zur anderen, aber es hat nicht den Selektionen, wenn ich wähle, es geht und zweimal zurück und stoppt dann. Es ist ein kleines Stück am unteren Rand des movil Wagen (sorry nochmals für mein technisches lenguage), derjenige, der über die nummeriert Kunststoffräder, dass ich denke, ist nicht in der richtigen Position rutscht, weil auf dem Weg zurück in die inicial Position wird diese Räder scratchin und macht ein störendes Geräusch. ¿Können Sie mir helfen mit einem Bild oder einem Unentschieden?
Es gibt einige gebogene Bleche , i dont wissen, was die richtige Position für diese. ¿Könnten Sie mir helfen mit einem Bild oder einem Unentschieden?
Auch, wenn ich den Rekord der Tonarm steht nicht spielen, sobald sie den Rekord Verbindung setzen, fällt es bis in die Mitte der Platte.. Könnte ich es selbst tun, oder muss ich etwas bestimmtes Tool?
Und meine letzte Frage bezieht sich auf das Kabel nummeriert 14 b ... kann jemand sagt mir, wo soll angeschlossen werden? Es sieht ihre eingesteckt in die Vergangenheit, aber ich kann herausfinden, wo!

Ich weiß, es gibt eine Menge verschiedener Fragen, aber ich würde wirklich apreciate wenn jemand hilft mir jetzt, dass ich in der Nähe von re-live dieses hübsche Jukebox bin.

Vielen Dank an Voraus für Ihre Aufmerksamkeit.
Und sobald es Weihnachten werden, alles Gute für alle Forum Freund und glücklich ins neue Jahr!

Mit freundlichen Grüßen

Rober
Re: Re:Nsm Consul 100
30.11.11 12:55
Hello everybody again, if you want to see my jukebox, and its movement, please, check youtube:
[www.youtube.com]

If you see something i could do, please let me know. Or if you would like to see any special piece or whatever, I will do all i can.

Thank you very much for your help

Kind regards

Rober
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